Nordea Haluamme olla henkilökohtainen, asiantunteva ja vastuullinen pankki. Olemme Pohjoismaiden suurin pankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua.
-
1. Mitkä ovat pääasialliset syyt siihen, miksi nuoret työntekijät pysyvät tai lähtevät teidän yrityksestä?
Yrityksessämme on laajat mahdollisuudet kasvaa ja kehittyä esimerkiksi työrotaatioiden /
työnvaihdosten kautta. Pankkina toimimme laajasti erilaisten asiakkaiden, tuotteiden sekä digitaalisten
ratkaisujen parissa. Kasvamista työn kautta tuetaan esimiestasolla sekä erilaisin koulutuksin. Eri tiimien
sisälläkin on laajasti erilaisia vastuualueita, ja kasvua tapahtuu ilman formaaleja rotaatioitakin. Keskeistä
sopivan suunnan löytämiselle on avoin keskustelu tavoitteista ja motivaation lähteistä.Nuorien työntekijöiden syyt lähtemiseen vaihtelevat kovasti Marketsilla, eikä yksinäisiä samoja tai
toistuvia syitä ole helppo keksiä. Nordea Marketsilla on vahva brändi työnantajien piirissä, ja meillä
työskentelevät ovat perinteisesti olleet haluttuja työmarkkinoilla. Nordean työmahdollisuudet
Pohjoismaiden ulkopuolella on myöskin rajalliset, ja osa on päättänyt lähteä vieläkin kansainvälisempiin
hommiin suureen maailmaan.Työ pääomamarkkinoiden parissa on itsessään todella mielenkiintoista, ja ne vaikuttavat kaikkeen.
Työskentely Suomen parhaiden ekonomistien parissa opettaa paljon taloudesta ja markkinoista, ja
esimerkiksi viime aikaiset liikkeet koroissa ja osakkeissa ovat olleet historiallisia: ja tämän parissa pääsee
tekemään töitä fiksujen ja motivoituneiden työkavereiden kanssa! Moni lähtenyt on kommentoinut, että
työkavereiden takia päätös lähtemisestä on ollut erityisen vaikea.2. Paljonko junioritason työntekijällä on työtunteja? Kuinka usein työtunnit ylittyvät ja miten teillä
silloin toimitaan?Nordea Marketsilla tämä riippuu hiukan tiimistä. Moni tiimi toimii täysin markkinoiden aukiolojen
ehdoilla, ja monen työaika on hyvin kiinteä 9-17 päivittäin. Esimerkiksi omalla kohdallani yli 40 tunnin
työviikot voi laskea yhden käden sormin viimeiseltä neljän vuoden ajalta. Jos työntekijä joustaa
työtunneissa, joustaa myös työnantaja toiseen suuntaan ja työntekijä pystyykin monissa tiimeissä
voimakkaasti johtamaan omaa työtään ja kalenteriaan. Jos Markets työtä vertaa vaikkapa
konsulttitaloihin, on work-life balance todella paljon parempi täällä (nimim. Kokemusta on).Joissain tiimeissä saatetaan tehdä välillä joitain tunteja enemmän viikossa kuin 40h esimerkiksi
asiakastilaisuuksien takia, jotka sijoittuvat iltaan, mutta sekin työnteko on hiukan erilaista kuin
toimistolla istumista. Välillä on siis toki venyttävä pidempiin päiviin kun markkina tai tietty asiakaskeissi
sitä vaatii, mutta pääpiirteittäin työaika pysyy meillä hyvin järkevissä raameissa. Samoin joustavuutta
löytyy myös silloin, kun pitää vaikka lähteä aikaisemmin toimistolta jotta ehtii kesän festareille ajoissa 😉 -
3. Pystyttekö kertomaan esimerkin projektista, työtehtävästä tai päätöksestä, jonka jätitte tekemättä
sen eettisten ongelmien takia?
Olemme erittäin ylpeä Nordean tavasta toimia osana yhteiskuntaa ja esimerkiksi ESG-teemoihin liittyen.
Näemme että olemme tässä tällä hetkellä johtavassa asemassa ja haluamme hyödyntää
mahdollisuutemme vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan oikeilla ja kestävillä valinnoilla.
Pankissa tulee jatkuvasti asiakasrajapinnassa hankkeita, joihin emme tahdo antaa esimerkiksi rahoitusta
eettisten ongelmien / toimialan ongelmien takia. Pankilla on tarkat vaatimukset esim. uudelle
asiakkaalle, ja selvitämme huolellisesti, mihin esim. rahoitusta tarvitaan. Meillä on myös selkeät linjat
sille, minkälaisten toimialojen kanssa emme voi tehdä yhteistyötä. Lisää voi lukea Nordean sivuilta.Pankkisalaisuuden takia emme voi kertoa esimerkkejä nimillä, mutta vähän aikaa sitten eväsimme
rahoituksen energiayhtiöltä, joka aikoi tuottaa energiaa aarniometsän puilla. Olemme myös lopettaneet
kaiken yhteistyön erään asiakkaan kanssa, jolla oli julkisessa mediassa meidän arvojen kanssa riiteleviä
ulostuloja.4. Jos päätyisin teille töihin, niin miten oma toimintani teidän organisaatiossa edistäisi eettistä ja
kestävää kehitystä?Lanseerasimme viime vuoden lopulla yhdeksi kulmakiveksi myös Nordea Marketsiin toiminnan
kestävyyden. Tällä hetkellä mietimme, millä tavoin voimme juuri meidän työssämme tehdä asioita
paremmin ja kestävämmin, ja tähän hankkeeseen on uudet ideat enemmän kuin tervetulleita kaikilta!
Tutkimme aktiivisesti mahdollisuuksia tukea asiakkaitamme kaikessa kestävän kehityksen teemojen
ympärillä, sekä tuotetarjonnan että neuvonannon näkökulmasta. -
5. Miten panostatte työntekijöiden henkilökohtaiseen kasvuun tasavertaisesti? Vai keskityttekö vain
sellaisiin työntekijöihin, jotka haluavat edetä organisaatiossanne?Kaikki työntekijät ovat kaikessa tasa-arvoisia. Säännöllisesti käytävissä kehityskeskusteluissa
keskustelemme aina myös tulevasta: mitä työntekijä haluaa ja miten siihen päästään. Nordea Markets
tarjoaa paljon sisäisiä sekä ulkoisia koulutusmahdollisuuksia, sekä työrotaatioita eri tiimien välillä. Tämä
mahdollistaa laajemman oppimisen jokaiselle, josta hyötyy koko organisaatio.Sen lisäksi että itse voit tuoda esiin kehittymisajatuksia, myös organisaatio tunnistaa jatkuvasti
mahdollisuuksia, joita työntekijöille tarjotaan, vaikka sitä ei itse osaisi kysyä. Näin kävi esimerkiksi itselle
keväällä, ja kesän alussa aloitan uudessa roolissa työt!6. Mitkä yrityksenne rakenteet tukevat henkilökohtaista kasvua? Millaisia erilaisia urapolkuja on teidän
yrityksessä, miten esimerkiksi teillä voi edetä asiantuntijana (vrt. esihenkilö- ja johtotehtävät)?Osittain tähän on tullut jo vastattua pitkin eri kysymyksiä, mutta kannustus työrotaatioihin on tässä
avainasemassa. Esimies-polun vaihtoehtona on juurikin kehittyä ja kasvaa asiantuntijana, ja sitäkin on
nähty että esimiesroolista on hypätty asiantuntijaksi eri tiimiin, eli vaikka tahtotilat elää, niin aina on
löydetty hyvä ratkaisu eri tilanteisiin. Esimerkiksi pääekonomistimme Tuuli Koivu on asiantuntijaroolissa,
vaikka on valtakunnan kärkinimiä. -
7. Mikä on se tuotantotalouden ja informaatioverkostoiden diplomi-insinöörin osaaminen, jota teidän
organisaatiossanne tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa?Pankki on kehittynyt viimeisien vuosien aikana voimakkaasti siihen suuntaan, että tietoa halutaan
käyttää tehokkaasti kaikessa asiakastyössä. Teknistä osaamista löytyy paitsi meidän Trading-osastolta,
myös paljon myynnin tukena kehittämässä erilaisia analyysityökaluja ja pureskelemassa kaikkea
asiakasdataa ymmärrettävään ja myyntiä tukevaan muotoon. Emme näe, etteikö tämä suunta vain
voimistuisi tulevaisuudessa.Kiinnostus data-asioita kohtaan ja teknologinen perustaso oppia siihen liittyviä asioita, esimerkiksi SQL ja
ainakin ymmärrys siitä, miten ohjelmoidaan riittää pitkälle. Seuraava askel on sitten kiinnostus lähteä
käyttämään sitä dataa liiketoiminnassa käytännössä, eli jaksaminen tarpoa dataprosessisuossa!8. Miten nuori työntekijä voi itse vaikuttaa työtehtäviin, asiakkaiden valintaan tai urapolkuihin?
Nordea Marketsilla käydään avointa keskustelua työntekijän ajatuksista tulevaisuudesta ja siitä,
millaisiin tehtäviin haluaisi suuntautua. Esimerkiksi itse olen hyvinkin voimakkaasti vaikuttanut
nykyiseen rooliini, ja suunnitelma tälle ja ensi vuodelle on myöskin olemassa. Asiakassegmenttejähän
meiltä löytyy kaikkea henkilöasiakkaista suuriin instituutioihin ja kaikkeen siltä väliltä, jokaiselle löytyy
varmasti mielekkäitä kohtaamisia asiakkaiden parissa!