Kela Me Kelan IT:ssä ja Kanta-palveluissa rakennamme yhteiskuntaa, jossa jokainen voi luottaa siihen, että saa tukea ja turvaa, kun sitä tarvitsee. Tärkein tehtävämme on rakentaa ja ylläpitää järjestelmiä, joiden avulla hoidetaan Suomessa asuvien sosiaaliturvaa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisia palveluja. Meillä työskentelet suomalaisen arjen ja hyvinvoinnin mahdollistajana ja varmistajana.
-
1. Mitkä ovat pääasialliset syyt siihen, miksi nuoret työntekijät pysyvät tai lähtevät teidän yrityksestä?
Kela on iso ja vakaa työnantaja myös IT-alalla. Me tarjoamme paljon erilaisia IT-alan tehtäviä ja siten mahdollisuuden kehittyä ja rakentaa omaa uraa eteenpäin. Junioritason palkka on meillä verrattain hyvä, samoin työsuhteen ehdot ja henkilöstöedut. Esimerkiksi Kelan liikuntaseuran järjestämät lajikokeilut ja viikkovuorot ovat monien nuorten työntekijöiden suosiossa. Kela on perheystävällinen työpaikka, joka ottaa huomioon toimihenkilöidensä erilaiset elämäntilanteet.
Meiltä lähdetään usein ”katsomaan muuta maailmaa”, ts. ollaan oltu jo tovi meillä töissä, sitten syntyy tarve tai halu hakea uutta kokemusta ja tehdä töitä muidenkin työnantajien palveluksessa. Kelan harjoittelusta saatetaan lähteä jatkamaan kokopäiväisesti opintoja (osa-aikaiset järjestelytkin on mahdollisia) ja onhan aina mahdollista, että jostain muualta löytyy syystä tai toisesta houkuttelevampi tehtävä ja työpaikka.
Kelan IT-palvelujen lähtövaihtuvuus on 1,7%, eli hyvin meillä yleensä viihdytään. (*sisältää määräaikaisten sopimusten päättymisen sekä eläköitymisen kautta päätyvät työsopimukset)
2. Paljonko junioritason työntekijällä on työtunteja? Kuinka usein työtunnit ylittyvät ja miten teillä silloin toimitaan?
Kelan säännöllinen viikkotyöaika on 37,25 h. Työaika on joustava: meillä voi aloittaa työt klo 7.00-9.30, ja työpäivän voi lopettaa klo 15.30-18.00. Meillä on käytössä myös erilaisia joustoja – kun työt sujuu ja luottamus on kunnossa, asioista voi aina keskustella ja sopia oman esihenkilön kanssa.
Jos työaikasaldo on plussalla, sitä voi käyttää työtilanteen sallimissa rajoissa saldovapaapäivien muodossa. Ylitöiden määrää seurataan ja pyritään siihen, ettei kenellekään kertyisi kuormittavan paljon ylitöitä. Ylityöstä maksetaan työehtosopimuksen mukainen ylityökorvaus tai, toimihenkilön niin halutessa ja töiden niin salliessa, ylityö voidaan korvata vapaana. Meillä on käytössä työaikapankki. Ylitöiden osuus säännöllisestä työajasta on 1,1%.
Ylitöiden määrä vaihtelee tehtävittäin. Esim. infraan päivityksiä tehdään usein ilta-aikaan, ylitöinä. Samoin uusien tai muutettujen tietojärjestelmien tuotantoympäristöön siirtoja ja käyttöönottotestausta tehdään normaalin palveluajan ulkopuolella, joko aikaisin aamulla tai viikonloppuina.
IT-tehtävissä saattaa siis joutua aika ajoin työskentelemään myös viikonloppuisin, iltaisin tai varhain aamulla ennen kuin Kelan palvelutoiminta aloittaa päivittäisen työnsä. Jos aamu- tai iltatyö ei kyseisen työpäivän muu työaika huomioiden ole ylityötä, maksetaan aamu- ja iltatyöstä haittakorvausta (klo 18-21, 20% ja klo 21-07 30% normaalista tuntipalkasta).
Tammikuussa perustettu tilannekuvakeskus aloittaa ympärivuorokautisen toiminnan kesäkuussa. Valvontatehtävissä toimivat asiantuntija aloittavat tällöin työskentelyn kahdessa 12 tunnin
vuorossa, pitkät vapaat tasoittavat työajan Kelan säännöllisen työajan mukaiseksi. Poikkeuksellisista työajoista heille maksetaan haittatyökorvausta.
Vapaa sana:
Kela rekrytoi keväisin ja syksyisin 10-15 IT-alan korkeakouluharjoittelijaa. Harjoitteluun voi hakeutua korkeakouluopintojen loppusuoralla olevat tai vasta valmistuneet.
Elokuun 2020 jälkeen aloittaneista 56 IT-harjoittelijasta 67,8% on edelleen töissä Kelassa. Tammikuussa 2023 aloitti 17 uutta harjoittelijaa, jotka eivät sisälly edelliseen laskelmaan.
Keskimääräinen palvelusaika koko Kelassa on 10,6 vuotta ja IT-palvelujen tulosyksikössä 10,1 vuotta. Pisimmät työsuhteet ovat kestäneet jopa 50 vuotta!
-
3. Pystyttekö kertomaan esimerkin projektista, työtehtävästä tai päätöksestä, jonka jätitte tekemättä sen eettisten ongelmien takia?
Konkreettia esimerkkitapausta emme muista tai sellaisia ei ole tullut meidän tietoomme.
Eettisyyskeskustelua asiakkaiden profiloinnista on käyty ja käydään parhaillaan. Erityisesti pohditaan sitä, miten saatavissa olevia asiakastietoja voi ja saa hyödyntää Kelan palvelujen kohdentamisessa asiakkaille nykyistä paremmin.
Kela pyrkii ennalta huomiomaan eettiset näkökulmat kehittämistyössä. Mm. tekoälyn hyödyntämiseen liittyen on käyty paljon periaatteellista keskustelua, samoin Kelan tutkimusyksikkö huolehtii tutkimusetiikasta. Palveluja suunniteltaessa kiinnitetään huomioita kansalaisten tasapuoliseen ja yhdenvertaiseen kohteluun, huomioiden myös erityisryhmät (ja tarvittava positiivinen erityiskohtelu). Kela ei ole missään vaiheessa esim. päättänyt tarjota palveluja vain digitaalisten asiointikanavien kautta, koska kaikilla kansalaisilla ei ole kyvykkyyttä tai mahdollisuuksia digitaalisten asiointipalveluiden käyttöön.
Kelan eri yksiköissä toimii yhdenvertaisuus- ja nk. DEI-työhön perehtyneitä asiantuntijoita, jotka kartoittavat toimia, joilla voimme yhdessä kehittää Kelan palveluja yhä yhdenvertaisemmiksi. Tavoitteemme on palvella kaikkia asiakkaitamme heidän tarpeidensa mukaisesti ja tämä pitää sisällään myös vähemmistöihin kuuluvat asiakasryhmämme.
4. Jos päätyisin teille töihin, niin miten oma toimintani teidän organisaatiossa edistäisi eettistä ja kestävää kehitystä?
Kelassa panostamme yhdenvertaisuuteen, tasa-arvoon sekä nk. DEI-teemoihin (monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja inklusiivisuus). Haluamme kehittää palveluitamme sellaisiksi, että jokainen voi käyttää niitä, mukaan lukien eri vähemmistöihin kuuluvat asiakkaamme.
· Panostamme yhdenvertaisuuteen myös organisaatiomme sisällä. Meillä on yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma, joka ohjaa tekemistämme. Tämän lisäksi meillä on eettiset ohjeet ja hankintojen eettisyyttä koskevat ohjeet.
· Kela on mukana WWF Green Office –ympäristöohjelmassa, jonka tarkoituksena on tehdä organisaatiosta ympäristövastuullisempi toimija tavoilla, joilla ympäristövastuullisuutta voidaan myös mitata. Ympäristöohjelma toimii viidessä henkilömäärältään suurimmassa toimitalossa, joissa suurin osa myös IT-henkilöstöstä työskentelee.
· Vastuullisuusteemoihin panostaminen näkyy erityisen hyvin Kelan vastuullisuusvarteissa, jotka ovat henkilöstölle järjestämiämme webinaareja. Vastuullisuusvarteissa teemoja ovat olleet tähän mennessä ihmisoikeudet, monimuotoisuus, eri vähemmistöryhmät Kelan asiakkaina, energia, ruoka, sijoittaminen, talous ja hankinnat. Pyrimme siis jatkuvasti kehittymään vastuullisuudessa ja innostamaan myös henkilöstöä teemoista.
· Kannustamme henkilöstöämme kestävään työmatkailuun joko työsuhdepolkupyörällä, kävelemällä tai julkisella liikenteellä ja säästämään muutoinkin energiaa työssään. Viime vuonna olimme mukana mm. Astetta alemmas –kampanjassa ja onnistuimme sen avulla säästämään energiaa 4,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
· Meillä asiantuntijoiden on mahdollista myös tehdä etätyötä, kun työtehtävät sen mahdollistavat.
· Green Officen ja ympäristövastuullisuuden myötä olemme kiinnittäneet erityistä huomiota hävikkiin lounasruokailussa niin, että sitä syntyisi mahdollisimman vähän.
· Lounasravintoloissamme tarjotaan muiden vaihtoehtojen lisäksi päivittäin myös laadukasta kasvis- ja vegaanista ruokaa.
· Kelan henkilöstöllä on mahdollisuus käydä luovuttamassa verta työajalla ja tehdä vapaaehtoistyötä muutaman tunnin ajan kerran vuodessa. Tämä mahdollisuus kannattaa ehdottomasti käyttää!
· Kannustamme toimihenkilöitämme aina paperittomaan työskentelyyn, kun se on mahdollista.
· Kelassa toimii myös aktiivinen Sateenkaariverkosto, jonka toimintaan on mahdollisuus mennä mukaan.
· Meillä jokainen saa olla oma itsensä ja arvostamme ihmistä: sekä asiakkaitamme että omaa henkilöstöämme.
· Olemme perheystävällinen työnantaja ja perheen käsite on meillä laaja ja joustava.
· Toivotamme henkilöstöltämme tervetulleiksi myös kaikki kehitysehdotukset vastuullisuusteemoista.
Vapaa sana:
Kelassa vastuullisuus on osa Kelan strategiaa. Kelassa korostuu erityisesti sosiaalinen vastuullisuus. Kelan vastuullisuuslinjaukset:
· Asiakkaamme saavat tarpeidensa mukaista palvelua
· Tuotamme ja hyödynnämme tietoa vastuullisesti
· Rakennamme vastuullisuudesta uusia mahdollisuuksia ja lisää arvoa
· Hillitsemme ilmastonmuutosta ja toimimme ympäristön parhaaksi
· Toimimme työnantajana, työyhteisönä ja kollegoina vastuullisesti
Kelassa työskentelee sekä vastuullisuuden asiantuntijoita että ympäristövastuullisuuden asiantuntija.
-
5. Miten panostatte työntekijöiden henkilökohtaiseen kasvuun tasavertaisesti? Vai keskityttekö vain sellaisiin työntekijöihin, jotka haluavat edetä organisaatiossanne?
Arvostamme yhdenvertaisesti sekä eteenpäin pyrkiviä että henkilöitä, jotka haluavat jatkaa nykyisissä tehtävissään. Ala, työtehtävät ja toimintaympäristö ovat niin nopeasti muuttuvia, että jokaisen toimihenkilön osaamisen ajantasaisuudesta on huolehdittava. Kannustamme toimihenkilöitä jatkuvaan oppimiseen. Suosimme osaamisen kehittämisen 70-20-10 mallia
· 70% oppimisesta kokemuksen kautta – työssä oppimalla, ratkomalla ongelmia, tarttumalla uusiin haasteisiin
· 20% oppimisesta tapahtuu toisilta henkilöiltä vuorovaikutuksen, palautteen ja kokemusten jakamisen kautta
· 10% oppimisesta toteutuu muodollisen koulutuksen ja valmennuksen kautta.
Tiimityöskentely ja tiimin jäsenten osaamisen laajentaminen eli T-mallin osaamisen tavoittelu on yksi tapa kehittää osaamista. Tiimit tekevät esim. kehitettävänään ja ylläpidettävänään olevien palvelujen ja tuotteiden elinkaarisuunnittelun yhteydessä tiimin osaamisenkehittämissuunnitelmia, ja ottavat osaamisen kehittämisen tehtävät huomioon suunnittelujaksojen ja sprinttien suunnittelussa.
Toimijayhteisöt (CoP:t) toimivat kokemusten ja osaamisen jakamisen foorumeina, samoin erilaiset chatti-kanavat ja työyhteisöviestinnän ja –informaation alustat. Valmentavan johtamisen mallin mukaisesti esihenkilöt toimivat fasilitaattoreina ja sparraajina, tukien toimihenkilöitä näiden oman osaamisensa ja kehityksensä johtajina.
6. Mitkä yrityksenne rakenteet tukevat henkilökohtaista kasvua? Millaisia erilaisia urapolkuja on teidän yrityksessä, miten esimerkiksi teillä voi edetä asiantuntijana (vrt. esihenkilö- ja johtotehtävät)?
Kelassa työtehtävien edellyttämää osaamista on lupa kehittää myös työajalla. IT-palveluissa odotetaan, että jokainen käyttää noin 5 % työajastaan osaamisen kehittämiseen.
Kela järjestää koulutuksia toimihenkilöilleen ja toimihenkilöillä on mahdollisuus hakeutua myös työtehtäviin liittyvän ulkoisen koulutuksen yksittäisille kurssipaikoille. Kelan hyvinvoinnin ja osaamisen palveluryhmässä toimii osaamisen kehittämisen asiantuntijoita. Lisäksi meillä on erikseen nimenomaan IT-osaamisen kehittämiseen erikoistunut asiantuntija.
Toimihenkilöillä on mahdollisuus saada opintovapaata. Opintovapaan ajalta voidaan, mikäli opinnot liittyvät toimihenkilön työtehtäviin, maksaa puolet palkasta. Esihenkilöt käyvät kehityskeskustelua toimihenkilöiden kanssa tukien ja seuraten heidän kehittymistään. Osaamista voidaan kehittää tehtäväkiertoa, mentorointia ja valmennusta hyödyntäen. Luonnollisesti toimihenkilöillä on mahdollisuus hakea avoimeksi tulevia tehtäviä. Kaikki avoimet työtehtävät tulevat Kelassa myös sisäisesti haettaviksi. Osa rekrytoinneista toteutetaan pelkästään sisäisenä hakuna.
Formaalisti määriteltyjä tarkkoja urapolkukuvauksia ei Kelassa ole. Kelassa tunnistetaan esihenkilöpolku, asiantuntijapolku ja moniosaajapolku.
Asiantuntijapolulla tavoitteena on hallita syvällisesti oma ammattiala. Käytännössä osaamisen kehittyessä toimihenkilö voi saada hoidattavakseen vaativampia, vastuullisempia ja laaja-alaisempia tehtäviä ja siten syventää osaamistaan. Palkka kehittyy työtehtävien vaativuuden ja henkilökohtaisen suorituksen mukaan. Esimerkkejä asiantuntijapoluista voisivat olla kehittyminen
· sovelluskehittäjästä sovellusarkkitehdiksi, ratkaisuarkkitehdiksi tai pääarkkitehdiksi tai ratkaisuasiantuntijasta
· ratkaisuasiantuntijasta suunnittelijaksi, liiketoiminnan mallintajaksi/määrittelijäksi, tuoteomistajaksi/liiketoiminta-arkkitehdiksi tai
· kehityskohdevastaavasta/projektipäälliköstä ohjelmajohtajaksi tai tuoteomistajasta, päätuoteomistajaksi, kehitysvastaavaksi
Moniosaajapolulla henkilö siirtyy työurallaan tehtävästä toiseen oman kiinnostuksen ja valmiuden, tavoitteiden sekä tarjoutuvien mahdollisuuksien mukaisesti. Tavoitteena on laaja-alainen, monipuolinen osaaminen.
Esihenkilöpolulla toimihenkilö kehittyy johtamisen ja esihenkilötyön asiantuntijaksi. Sen perusta on tahto ja kyky toimia esihenkilönä sekä kehittyminen eri johtamisen osa-alueilla, vaikkakin johtamisosaamista tarvitaan jollain tasolla kaikissa tehtävissä.
Meillä Kelassa puhutaan työelämäsuunnitelmista, joita laadittaessa huomioidaan toimihenkilöiden omia tavoitteita ja toiveita. Niitä pyritään sovittamaan yhteen organisaation tavoitteiden ja tarpeiden kanssa. Aina kaikkia kehittymistä tukevia järjestelyjä ei rehellisyyden nimissä pystytä toteuttamaan nopeasti, mutta pidemmällä aikajänteellä on saavutettu hyviä tuloksia. Vapaa sana: Voit lukea lisää Kelan henkilöstöstä Kelan henkilöstötilinpäätöksestä Microsoft PowerPoint – Henkilöstötilinpäätös-2022.pptx (kela.fi)
-
7. Mikä on se tuotantotalouden ja informaatioverkostoiden diplomi-insinöörin osaaminen, jota teidän organisaatiossanne tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa?
Kelassa ja Kelan IT-tehtävissä tarvitaan hyvin monipuolisesti erilaista osaamista:
o sovelluskehitys, ohjelmointi, ohjelmointikielet, kirjastot, välineet, ohjelmointiympäristöt, sovellusalustat, testaus
o järjestelmä- ja ohjelmistosuunnittelu, arkkitehtuurisuunnittelu
o kokonaisarkkitehtuuri
o liiketoiminnan ja prosessien mallintaminen ja kehittäminen
o tietoturva ja tietosuoja
o tietokannat: tietokantasuunnittelu ja tietokantojen hallinta
o käyttöjärjestelmät
o tietoverkot
o tekoäly
o robotiikka
o koneoppiminen
o ketterä kehittäminen/ketterät toimintatavat
o kognitiotiede, käyttäytymistieteet
o tiedon-/informaation hallinta, tietorakenteet, tietojen luokittelu
o projektin ja ohjelmien hallinta, portfolion hallinta
o datatiede, datan louhinta, BI
o palvelunhallinta, tuotehallinta
o pilviratkaisut, -palvelut
o riskien ja laadunhallinta
o strateginen suunnittelu jne.
Kelan (IT) rooleja ovat esim. sovelluskehittäjä/-arkkitehti, ratkaisuarkkitehti, palveluvastaava, IT-palvelupäällikkö, DBA, järjestelmäasiantuntija, tuotantopäällikkö, kehityskohdevastaava (agile PM), ohjelmajohtaja, palvelumuotoilija, tuoteomistaja/päätuoteomistaja, tietojärjestelmämäärittelijä, liiketoiminta-arkkitehti/toiminnallinen arkkitehti, analyytikko, ratkaisuarkkitehti, kehitysvastaava, käytettävyysasiantuntija.
8. Miten nuori työntekijä voi itse vaikuttaa työtehtäviin, asiakkaiden valintaan tai urapolkuihin?
Asiakkaitaan meillä ei voi valita J. Kelassa tehdään IT-kehitystä inhouse-organisaationa ja me tuotamme ratkaisuja ja palveluja Kelan liiketoimintaa varten. Toki osa näistä palveluista palvelee kansalaisten lisäksi myös Kelan yhteistyökumppaneita, työnantaja- ja yritysasiakkaita, viranomaisia ja muita Kelan sidosryhmiä.
Tehtäviinsä voi vaikuttaa esimerkiksi ilmoittautumalla tiimissä vapaaehtoiseksi toivomiinsa tehtäviin ja kertomalla oppimistavoitteistaan esim. tiimin osaamisen kehittämissuunnitelman laatimisen yhteydessä. Tehtäviin voi luonnollisesti vaikuttaa myös hakemalla Kelan avoimiin työpaikkoihin sekä kertomalla esihenkilölle omista toiveistaan ja mielenkiinnon kohteistaan, motivaatiostaan ja kehittymistavoitteistaan. Oman osaamisen jakaminen ja siitä kertominen verkostoissa ja yhteisöissä voi myös avata uusia mahdollisuuksia.