Olet juuri suorittanut etäopetuksessa toimineen kurssin loppuun ja olet varma, ettet pääse lopputentistä läpi. Tulosten saavuttua ennusteesi toteutuu, mutta vertaistuen sijasta ystäväsi paukuttelevat sinua helpottuneilla viesteillä. Ensimmäisenä alat vertaamaan omaa oppimistasi muihin. 

Muihin vertailu voi olla ajoittain ihan hyödyllistä, mutta sitä ei kannata tehdä liikaa. On tiedostettava itse, millaisiin asioihin keskittyy vertaillessa omaa suoritustaan muihin. Haetko asioita, mitä voisit parantaa, kenties heikkouksia? Nämä kysymykset liittyvät metakognitiivisiin taitoihin, eli omaan kykyyn arvioida omaa osaamistaan, heikkouksineen ja vahvuuksineen. 

On hyvä tietää, että jokainen ihminen oppii eri tahdissa ja eri tyylillä, joista mikään ei lopulta ole huonompi kuin toinen. Se, että ystäväsi sisäistää kaiken pelkästään etäopetuksen luentoja kuuntelemalla, ja sinä et, ei tee sinusta yhtään kaveriasi huonompaa opiskelijaa. Et myöskään näe kaikkea, mitä ystäväsi on joutunut tekemään pärjätäksensä tällä kyseisellä kurssilla. 

Kulttuurimme kannustaa epäsuorasti jatkuvaan vertailuun. Mediassa hehkutetaan vain menestyjiä, joka luo illuusion siitä, että moni muukin saman ikäinen henkilö on ”jo menestynyt”, paitsi sinä. Totuus on toinen. 

Ylioppilaskirjoitusten tulokset asetetaan maanlaajuisesti Gaussin käyrälle, jolloin muiden suoritus määrittää myös omaasi. Menestystä voi mitata todella monilla eri tavoilla, joista yksi on suoritteita mittaavat arvosanat. Arvosanat eivät kuitenkaan mittaa koko matkaa alkupisteestä loppuun, vaan ainoastaan kuinka pitkälle pääsit. 

Vertaileminen on osa luontaista ihmisen käytöstä. Jos se kuitenkin alkaa rajoittaa omaa oppimistasi, on aika kyseenalaistaa sitä. Kysy itseltäsi, mitä vertaat toisiin ja miksi? Mitä vertailu antaa sinulle? Onko se tarpeellista? Kuinka muuten voisit seurata kehitystäsi? 

Tutkimuksissa on todettu yhä uudestaan, että elämässä omiin vahvuuksiin keskittyminen heikkouksien sijaan lisää yksilön kyvykkyyttä ja motivaatiota. Jokaisella on vahvuuksia joillain tietyillä osa-alueilla, ja niiden tiedostaminen antaa hyvän pohjan oman osaamisen kartoittamiseen. Oman osaamisen ymmärryksen pohjalta voit myös alkaa kasvattaa omaa osaamistasi johdonmukaisesti.

On helpompi edetä jossain tehtävässä, jos sille asetetut tavoitteet ovat kirkkaat ja työvaiheet on suunniteltu etukäteen. Erilaisista lähtökohdista tuleviin ystäviisi on siis turha verrata omaa osaamistasi. Sen sijaan aseta tavoitteita löytämällä oma motivaatiosii opiskella. Kehitä metakognitiivisia taitojasi ja tervettä itsekriittisyyttä. Kun itsellesi asettamasi tavoitteet ovat selkeät ja olet itse niihin tyytyväinen, et todennäköisesti tarvitse muita onnistumisesi mittapuuksi. 

Vertailusta ei todennäköisesti kokonaan voi luopua, eikä tarvitsekaan. Kysy ystävältäsi, kuinka hän pystyi keskittymään niin hyvin etäopetukseen. Pyydä vinkkejä ja jaa omia näkemyksiäsi ystävillesi. Muihin vertaileminen voi parhaimmillaan tarjota mahdollisuuksia kehittyä. Tärkeää on silti aina muistaa, että oman menestyksen mittana voit toimia vain sinä itse.